Läs mer om föreningens historia och hur vi arbetar i dag.

Historia

Vår fastighet byggdes mellan 1898-99 och ritades av arkitekterna Ulrich och Hallquisth. Fastigheten ligger i kvarteret Sleiper 3.

Funktion

Huset har sex våningsplan – det översta planet utgörs av vindsvåningar. Den putsade fasaden i gråvitt – med grågröna snickerier – har en sockel i sandsten. Plåttaket är nymålat i svart. De två ytterportarna är specialritade i ek, glas och mässing.

Flertalet av lägenheterna har stuckatur, gipsrosetter och innerdörrar i trä med fönsterspegel. Många lägenheter har trägolv och kakelugn. De flesta kök har elspis och fastigheten har uttag för gas.

Innergården är belagd i ljusgrå och röd betongsten i cirkelform. I mitten av cirkeln växer ett bergskörsbär, som blommar i mildrosa under maj månad. I trätunnor odlar vi pelagonier och buxbom. Den nyputsade fasaden har en varmt sandgul ton med snickerier målade i grönt.

Standard

Föreningen erbjuder fiber med hastigheten 1 GBit fiber. Elstigarna är i gott skick. VA-rören är relinade, vilket innebär att ett stambyte först bör vara aktuellt om minst 30-40 år. Gården är i gott skick. Ytterfasaden renoverades 1995, innerfasaden 2009. Tvättstugan fräschas löpande upp med nya maskiner och senast ett nytt badrum. Föreningen har moderna, tystgående hissar – med plats för barnvagn – i sekelskiftesstil. Lägenheterna har vita, stilenliga ytterdörrar, som är säkerhetsklassade.